söndag 24 juli 2016

Tyskland del 3: Lübeck

Idag fortsätter jag att berätta om vår resa till Tyskland som vi gjorde förra veckan. I förra delen hade vi turistat i Schwerin och därifrån åkte vi sen vidare mot Sverige. På vägen hem gjorde vi dock några stopp. Första stoppet blev i Lübeck. Där strosade vi mest runt som hastigast inne i centrum och tittade på en  av stadens stora sevärdheter, stadens gamla stadsport.


Denna morgon blev det hotellfrukost.

Även Lübeck hade ett vackert rådhus.

Framför Holstentor, den gamla stadsporten trängdes turisterna.

Vet inte vad detta var för hus, men det var fint ialla fall...

S i en av stadens gränder...

En drake på språng hittade vi i en gränd...
Efter vår snabbturistning i Lübeck for vi vidare till Heiligenhafen, där vi åt lunch. Currywurst blev det, upphackad korv i någon ketchupliknande sås med curry och en minibaguette till. Ja det var godare än det låter!
S är redo att hugga in på sin currywurst.

Faktiskt godare än det kanske låter och ser ut!
Efter currywursten följde två färjeturer och några timmar i bilen sedan var vi framme vid resans sista mål, Ullared. Hit kom vi fram efter att varuhuset stängt så det vara bara att checka in på motellrummet och försöka sova lite. Middagen får ni ingen bild på, det blev varsin hamburgare i bilen...

Vårt motellrum i Ullared...

Motellet i Ullared kan rekommenderas, fint och fräscht och det fanns det man behövde. Sängar, soffa, matbord, litet pentry, tv, egen dusch och toalett. Sista dagen på vår resa gick vi upp hyfsat tidigt och åt frukostbuffé på hotellet, som också kan rekommenderas. Sedan kan ni nog gissa vad vi gjorde resten av dagen...Eller i af jag, S är måttligt road av att shoppa i Ullared kan man säga. Men han väntade snällt tills jag var klar och på eftermiddagen sen styrde vi så bilen hemåt igen. Några kronor fattigare, men många fina minnen rikare. Tyskland var ett jättefint land att resa runt i och jag åker gärna tillbaka någon gång. Kanske du som läser fått lite tips på vad man kan göra där och var man kan äta. Kanske visar jag dig lite av vad jag köpte i Ullared en annan dag. Till sist vill jag tacka min mor med sambon B som var så snälla och bodde hos oss när vi var borta och tog hand om våra katter. Stort tack, utan er hade vi inte kunnat resa iväg!

Tack för titten!

Inga kommentarer: