fredag 22 juli 2016

Tyskland del 2: Schwerin

Idag önskar jag dig en fin helg med fortsättningen på vår Tysklandsresa. Efter att ha gjort Hamburg åkte vi vidare till Schwerin. Det är en betydligt mindre och charmigare stad än Hamburg, med massa gamla hus, kullerstensgator och såklart det stora, vackra slottet. Lagom till att vi kommit fram till Schwerin och checkat in på hotellet så började det ösregna. Men det stoppade inte oss, vi tog fram våra paraplyer och gav oss ut i staden. Vi började med en lunch på Kartoffelhaus no 1, där alla rätter innehöll potatis i någon form. Jag tog någon form av köttfärsgratäng med rostat bröd och S tog en plocktallrik med potatisbröd. Mätta i magen gick vi vidare för att strosa runt i staden och såklart titta på slottet. Vi gick dock aldrig in i slottet utan nöjde oss med att gå runt utanför. Senare på kvällen åt vi middag på Altstadtbrauhaus Zum Stadtkrug, som verkade vara poppis bland svenskar för där hörde vi att flera av gästerna pratade svenska och även servitören kunde några fraser på svenska. Maten var god och som vanligt fick vi generösa portioner. Jag åt ribs med pommes och S åt en korvpanna med korv, stekt potatis och surkål. Efter maten gick vi tillbaka till slottet och gick runt lite mer i den stora och vackra slottsparken innan det var dags att gå "hem" igen.

Andra morgonen i Hamburg skippade vi hotellfrukosten och köpte egen frukost istället, varsin smörgås, juice, en sorts fylld bulle och en kringla.

Tysk kringla.

Vårt hotellrum i Schwerin var stort och rymligt...

S hänger på rummet...


S framför slottet.

Bild tagen mitt i Schwerin...

Det fanns gott om gamla fina hus i Schwerin.


Mitt i staden låg en liten sjö med en fontän i...

Vid sjön var det fullt av både människor och fåglar.

Min lunch, någon form av köttfärsgratäng med svamp och rostat bröd till.
S åt en plocktallrik till lunch.


Det stora och vackra slottet i Schwerin.

S vid sjön intill slottet.

Orangeriet.

S i Grotto, slottets egen "grotta".

Vackra omgivningar vid slottet!

En vacker "tavla", tycker dock jag känner igen mannen på tavlan...

Slottet i solnedgången.

Bild tagen i ena änden av slottsparken.


Min middag blev ett berg med pommes och ribs. Gott!

S med sin middag, korvpanna med stelt potatis och surkål.


Såklart tog vi en selfie framför slottet.
Schwerin var en riktigt mysig och charmig stad som jag varmt kan rekommendera för en trevlig weekend kanske. Vi spenderade bara en heldag i staden, men hade gärna stannat längre. Men dagen efter for vi vidare och vad vi gjorde då berättar jag en annan dag...


 Tack för titten och trevlig helg!




Inga kommentarer: