fredag 12 augusti 2011

Pysselhörnan

I dagarna har jag städat och fixat lite i min pysselhörna och passade på att ta lite bilder nu när det var nystädat och fint. Det är mest för egen del, för att jag tycker det är roligt att gå tillbaka och titta på hur den har förändrats och kanske få lite nya idéer. Själva förvaringsfixandet och organiserandet av pysselprylar är minst lika roligt som själva pysslandet! Jag kan redan nu varna dem som inte är så intresserade av pyssel att detta inte är ett inlägg för er...

Översiktsbild över min pysselhörna. Den delar rum med vårt kontor, våra bokhyllor med filmer och böcker samt min garderob.



Vid sidan om skrivbordet har jag ställt ett mindre bord att ha min korg med papper i. Jag ville ha dem på ett lägre bord så att det blir lättare att bläddra bland dem. Mina papper har jag förvarat på en mångd olika sätt, men detta funkar bra just nu. Under korgen har jag omonterade stämplar i små lådor (CD-lådor från Ikea), sorterade efter motiv samt clearstamps.



En liten närbild på korgen. Papprena är sorterade efter färg, enfärgade Cardstocks för sig och motivpapper för sig. Längst fram ligger spillpapper, samt kartongark som jag brukar stämpla på.

I vänstra hörnet har jag en CD-spelare, tidskriftsamlare med thickers i, mallar till Fiskars shape cutter, en låda med färdiga kort, QuicKutz, stämpeldynor samt band. Bandförvaringen har jag löst med att lägga varje band i en genomskinlig zippåse som jag sedan trätt upp på en metallring, färgsorterade såklart. Metallringen knyckte jag från kökslådan, på den satt tidigare pepparkaksmåtten samlade. I den lilla loppisfyndade trälådan har jag band som jag ännu inte hunnit trä upp på ringen.



I en liten loppisfyndad trälåda har jag färdiga kort och några bokmärken som jag gjort. Färdiga kort är bra att ha lite på lager.


Ovanför skrivbordet har min sambo satt upp några hyllor där jag förvarar sånt som inte används så ofta. Korgar, tidskriftsamlare och CD-lådor från Ikea. Under hyllorna sitter några tavellister (också Ikea) som är perfekta att ställa monterade stämplar på. Här förvarar jag även mina flaskor med blommor, småburkar med knappar, brads, öljetter samt mina distresser. En och annan prydnadssak har även hamnat här.





Bra belysning är viktigt på ett pysselbord. Jag har två skrivbordslampor från Ikea som jag tycker ger bra belysning. Jag har även min gamla lavalampa här, mest för mysstämmningen...


En av mina favoriter i pysselhörnan är denna förvaringsväskan från Panduro. Den rymmer allt sånt som man använder mest hela tiden, såsom lim, tejp, gluedots, pennor, edge scraper, saxar etc.




Väskan rymmer även mina ProMarkerpennor. Dessa skulle jag vilja fixa en bättre förvaring till, då detta inte riktigt är den ultimata förvaringen för dessa. De syns inte riktigt och varje gång jag ska färglägga nåt måste jag dra ur alla pennor ur väskan för att se vilken färg det är. Men det får bli ett framtida projekt...



På skrivbordet har jag två små korgar står, de rymmer mest stickers och dekos av olika slag. Inte den perfekta förvaringen för dem heller, men det får duga så länge.
Jag glömmer lätt vad jag har i min pysselhörna, det som inte syns finns inte, så på en gammal loppisfyndad hylla har jag ställt lite sånt som jag använder ofta eller som jag borde använda oftare. Shape cuttern, en kantstans, snapstamps, QuicKutz-dies, glitterlim, 3D lack, snapstamps, floss, embossingpulver m m.


Längst till höger på skrivbordet har jag några glasburkar fyllda med blommor av olika slag samt blad och löv.





Det var pysselhörnan det, som den ser ut denna fredag den 12 augusti 2011. Vill du se hur den har sett ut tidigare kan du kika in här. Som sagt var så var detta inlägg mest för egen del, men kanske har även du som läst och tittat på bilderna fått lite inspiration till din egen pysselförvaring...

Pysselförvaring behöver inte vara en dyr historia, utan det mesta kan man hitta billigt på te x Ikea, fynda för några kronor på loppis eller rent av redan ha hemma i skåpen. Det gäller att vara lite kreativ och komma på egna lösningar.

Med dessa bilder vill jag önska TREVLIG HELG!

Inga kommentarer: