torsdag 25 augusti 2011

En tur till Vinön

Häromdagen sken solen och eftersom vi har semester kände vi för att ta oss en liten tur någonstans. Denna gång styrde vi bilen mot Vinön, en liten ö som ligger i Hjälmaren. Där har jag inte varit sen jag var liten, så jag hade inget direkt minne av ön. Jag har lite svårt att gå för tillfället, så vi tog med bilen över och åkte runt på ön. Egentligen är nog det bästa sättet att ta sig runt att hyra en cykel, då ser man mycket mer och kan njuta av den fina miljön och naturen. Ett plus är dock att färjan över är helt gratis, men det var många bilar som ville med så det gäller att vara där i tid så man kommer med när man tänkt sig...

Första stoppet blev badplatsen, en mysig liten strand. Några badkläder hade vi inte med oss så det blev inget dopp.


Glassgubben och hans glassgumma...



På det mysiga cafeet i öns gamla skola tog vi en mumsig fika...


Räk- och skagensmörgås med smoothie till, smakade gott i solen!


Vi provade även en Vinökringla, smakade som en munk ungefär...


En smal, slingrande väg går över ön...



Vi lyckades hitta en loppis med, men det blidde inget köp...


Istället köpte vi med en flaska körsbärssaft och en burk vinbärsgelé hem från den mysiga örtboden. Atlas kollar om det är nåt av intresse...


Vinön är ett mysigt utflyktsmål och jag åker gärna tillbaka hit nästa sommar. Fast då gärna lite tidigare på sommaren eftersom mycket var stängt så här på sensommaren.

Tack för titten!

Inga kommentarer: