tisdag 23 oktober 2007

Tjejsnack v. 43.

Miljö

Är det viktigt att man gör något aktivt för att förbättra för miljön?
Ja det tycker jag absolut! Det är väl en av våra viktigaste frågor just nu och alla kan ju göra nånting för att förbättra miljön.

När du handlar mat, väljer du då kravmärkta varor framför de som inte är det?
Nej, det gör jag inte tyvärr. Främst pga att jag tycker kravmärkta varor ofta är något dyrare än andra och som student har man inte den lyxen att lägga extra pengar på såna saker tyvärr.

Väljer du att åka kollektivt om det finns möjlighet till det dit du ska?
Ja, det gör jag, såvida det är genomförbart. I vissa fall blir dock kostnaden alldeles för stor att ta tåg eller buss till vissa platser, jämfört med att ta bilen.

Vad väljer du helst, nyproducerat eller second hand?
Jag föredrar nyproducerat, även om man ibland kan göra fynd på second hand.

Kan du ge något tips på vad man kan göra för att förbättra för miljön?
Källsortera! Det är så enkelt och något som alla borde göra. I början kan det kännas jobbigt, men bara man får in en rutin på det att alltid källsortera sina sopor så är det inte konstigare än att slänga allt i samma påse.

Inga kommentarer: