tisdag 9 oktober 2007

Recept: Gröt- tekakor

Jag bakar ytterst sällan, vilket främst beror på att det mesta jag tillagar på ett eller annat sätt blir bränt. Men det finns några saker som är så enkla att till och med jag kan få till dem och i eftermiddags bakade jag två utav dem- en kladdkaka och gröt-tekakor. Tekakorna är jätteenkla att göra och de blir gudomligt goda. Dessutom är det havregryn i dem så helt onyttiga är dem ju inte.

Ca 20 st

100 g margarin
2 dl havregryn
10 dl mjölk
2 pkt blå jäst
½ tsk salt
vetemjöl


Smält margarinet.
Koka havregrynen med 5 dl mjölk till en gröt.
Lös upp jästen med saltet i lite varm mjölk.
Blanda ihop gröten med jästblandningen, margarinet och resten av mjölken.
Arbeta ihop degen med så pass mycket mjöl att degen inte kladdar.
Kavla ut degen så den är ca 1.5 cm tjock. Ta ut kakor med ett runt mått.
Lägg på plåt och låt jäsa ca 40 minuter.
Grädda mitt i ugnen i 225 grader tills de fått fin färg.
Pensla direkt efter gräddningen med en blandning av varmt vatten och lite margarin.
Ät och njut!


Vi avnjöt våra gröt- tekakor med en kött- och grönsakssoppa. Jättesmarrigt och passande att värma sig med en kylig höstdag som denna!


Tack för titten!

Inga kommentarer: