onsdag 27 augusti 2014

Recept: thailändska biffar med koriandersås

Under semestern blev det lite si och så med matlagningen, men nu när det är vardag igen måste vi få ordning på matrutinerna igen. En dag förra veckan gjorde jag thailändska köttfärsbiffar med koriandersås till middag. Biffarna blev lite hittepå utefter vad som fanns hemma och såsen är ett recept som jag gjorde om lite. Jag använde fryst hackad koriander och malen ingefära, men det blir såklart godare med färska varor. Middagen blev i alla fall mycket god, en enkel och ganska fräsch rätt. Extra roligt var det att vi nu kunde använda vår egenodlade chili i maten, då jag fick en chiliplanta av mina svärföräldrar när jag fyllde år i somras!

Biffar:
400 g köttfärs
koriander (färsk eller fryst)
vitlök
salt
svartpeppar
ingefära (färsk eller malen)
thailändsk fisksås
ev 1 ägg
ev ströbröd


Blanda samman köttfärs med pressad vitlök, hackad koriander och riven färsk ingefära (eller malen).
Smaka av med fisksås, salt och peppar.
Vitlök, koriander, ingefära, fisksås, salt och peppar får man ta efter egen smak.
Stek biffarna i lite olja i en stekpanna.
För att färsen ska hålla ihop bättre kan man blanda i ett ägg och lite ströbröd.

Sås:
2 dl creme fraiche
koriander efter egen smak
1 salladslök
1 grön chili
limesaft
salt
svartpeppar

Blanda samman creme fraiche och koriander.
Skölj och strimla löken och chilin och blanda ner i såsen.
Smaka av med salt, peppar och limesaft.


Servera biffarna och såsen med kokt ris och en sallad.


Min egenodlade gröna chili som jag är väldigt stolt över!

Gott och enkelt!

Smaklig spis!

Inga kommentarer: