onsdag 8 januari 2014

Recept: Lakrits- och chokladfudge

Till jul gjorde jag två sorters julgodis, det ena visade jag häromdagen och idag får ni receptet på det andra godiset jag gjorde, lakrits- och chokladfudge. Då jag inte hittade riktigt lakritspulver i affären använde jag mig av hockeypulver. Kan dock tänka mig att det blir en kraftigare lakritssmak med riktigt lakritspulver.

2 dl vispgrädde
1 3/4 dl mörkt muscovadosocker 
2 dl ljus sirap
100 g mörk choklad
100 g flytande margarin
1 pkt hockeypulver 

Koka grädde, muscovadosocker och sirap till 116 grader i en tjockbottnad kastrull. 
När temperaturen har nått 116 grader; ta av från värmen, tillsätt choklad, kakao och hockeypulver på en gång och vispa ut detta i grädden.
Tillsätt smöret.
Klä en brödform med kant (cirka 10 x 20 cm) med plastfolie i botten och häll i fudgeblandningen.
Täck med lite plastfilm och låt svalna och stelna i rumstemperatur.
Skär upp fudgen i små munsbitar.


Smaklig spis!

Inga kommentarer: