måndag 19 september 2011

Recept: Inlagd gurka

För ett tag sedan fick jag några små gurkor av min pappa, s k västeråsgurka. Tänkte att jag skulle testa att lägga in dem, något som jag aldrig tidigare gjort. Hittade ett recept i Rutiga kokboken som jag testade.

5 kg västeråsgurka
dillkronor
5 dl ättikssprit
2 kg socker
½ dl gula senapsfrön
1 dl salt

Borsta rent gurkorna med en mjuk borste i kallt vatten. Skär dem i skivor. Varva dem med dillkronor i en glasburk.
Blanda samman ättikssprit, socker, senapsfrön och salt. Häll blandningen över gurkorna.
Bind över burkarna och förvara dem i kylskåp.
Gurkorna håller ca 1-2 månader.

Det enda som behövs...plus salt och vatten.



Resultatet!



Gurkorna behöver stå till sig ett par dagar eller nån vecka för att verkligen ta smak, men detta blev verkligen kanongott! Jättenkelt är det ju med att lägga in egen gurka. Jättegott att ha på smörgåsen eller att ha till husmanskost t ex. Det blir nog fler inläggningar i framtiden!




Inga kommentarer: