onsdag 20 juli 2011

Recept: Ängamat

Häromdagen när jag var och hälsade på min pappa och bror med familj fick jag med mig en påse nyskördade ärtor hem. Jag velade mellan att göra ärtsoppa eller ängamat av dem, till sist blev det ängamat. En god och somrig soppa som man kan variera lite utefter vad man har hemma. Jag hade i ärtor, morötter och purjolök, samt strödde lite gräslök över vid servering. Här kommer receptet:

4 portioner

4 st morötter
1 purjolök
2-3 dl gröna ärtor
8 dl vatten
1 tsk salt
2 msk vetemjöl
4 dl mjölk
2 msk smör
½ tsk salt
1 krm svartpeppar
½ dl finklippt gräslök

Skala och skiva upp morötterna. Skölj och strimla purjolöken.
Koka upp vattnet med salt. Lägg ner morötter och ärtor och låt koka ca 10 minuter eller tills morötterna känns mjuka. Tillsätt purjolöken mot slutet av kokningen.
Rör ut mjölet med lite av mjölken till en klimpfri redning. Tillsätt den tillsammans med matfettet. Häll i resten av mjölken och låt soppan koka några minuter.
Smaka av med salt och peppar.
Servera soppan med en god smörgås och den finklippta gräslöken.



Nyskördade ärtor...


Ängamat är en riktig vitaminkick, med gräslök, morötter, ärtor och purjolök.



Jag serverade soppan med en god smörgås samt lite klippt gräslök över. En god och nyttig lunch!


Smaklig spis!

Inga kommentarer: