måndag 25 oktober 2010

Boktips: Hypnotisören



Hypnotisören av Lars Kepler är en spännande historia som börjar med att en familj hittas brutalt mördade, endast sonen i familjen överler med svåra skador. Den äldsta dottern, som befinner sig gömd någon annanstans, tros vara i fara och för att få ledtrådar till vem som är mördaren måste hypnötisören Erik Maria Bark hypnotisera sonen. Detta leder till en mängd obehagliga händelser kan man säga...
Jag hade hört och läst mycket om boken innan jag själv läste den, så mina förväntningar var ganska höga när det så var dags. Även om jag kan tycka att den är några sidor för lång, historien hade kunnat kortats ned en aning från sina ca 600 sidor, så är det onekligen en mycket spännande historia som var väldigt svår att lägga ifrån sig innan den var utläst. Boken är dock som bäst i början och mitten, jag tyckte den tappade på slutet då den blir mer som en vanlig deckare. Historien i sig är ganska spretig, det är flera historier i en och samma bok och alla lösa trådar knuts inte riktigt ihop i slutet. Trots detta är det en mycket spännande bok som jag varmt kan rekomendera om man vill uppleva några timmars spännande läsning.

Inga kommentarer: