torsdag 5 maj 2016

Recept: Lax- och räkbiffar

Vädret kan man inte klaga på just nu, det är så härligt ute! Igår kunde jag äntligen sitta ute på vår lilla balkong för första gången i år. Nu har jag fyra dagar ledigt, så skönt! Idag har jag bara varit hemma hos katterna och donat med lite av varje i hemmet. Till middag blev det en somrig rätt, vad det var visar jag dig en annan dag. Istället får du här recept på vår middag vi åt på valborgsmässoafton, då åt vi lax- och räkbiffar. En rätt som tog lite tid att laga, men det var verkligen värt det för de var jättegoda! Receptet har jag hittat i nån tidning.

½ gul lök
4 laxfiléer
500 g räkor med skal
salt
svartpeppar
1 msk potatismjöl
1 pkt bacon
smör

Sås:
4 dl matlagningsgrädde
200 g färskost tex philadelphia
2-3 msk senap
pressad citron
salt
svartpeppar

Skala och mixa löken i en matberedare.
Skala räkorna och lägg dem i matberedaren tillsammans med löken samt laxen, salt och peppar. Kör till en slät smet.
Blanda ner potatismjölet och låt blandningen svälla några minuter.
Forma blandningen till 8-10 biffar. Vira en baconskiva runt varje biff och fäst den med en tandpetare.
Stek biffarna i lite smör i en stekpanna.
Blanda grädden med osten i en kastrull.
Tillsätt senap, citron, salt och peppar.
Låt såsen koka samman några minuter under omrörning.
Servera biffarna med såsen samt t ex pressad potatis, kokta ärtor och citronklyftor.






Önskar dig en fortsatt fin Kristi Himmelsfärdsdag! 

Inga kommentarer: