tisdag 27 oktober 2009

Recept: Höstig korvgryta



I helgen var vi hemma hos föräldrarna och hälsade på och från min snälla pappa fick jag med mig en stor påse rotfrukter. Så igår kväll blev det en höstig korvgryta till middag. Jag följde inget direkt recept, så man får ha i allt efter tycke o smak.

Morötter
Palsternacka
Potatis
Gul lök
Grönsaksbuljong
Kantarellfond
Salt
Kryddpeppar
Lagerblad
Kryddig korv
Färsk persilja

Skala och skär rotfrukterna och löken i mindre bitar. Koka dem tillsammans med salt, kryddpeppar och lagerblad i buljongen tills de blivit mjuka. Skiva upp korven i slantar och lägg dem i grytan och låt allt bli varmt. Smaka av med kantarellfond, salt och peppar. Blanda i persiljan och servera.

Som ni kan se på bilden så blev det en stor gryta i vårt fall, som räckte till flera middagar. Kantarellfonden kan man ju utesluta om man vill, men jag tycker att den ger en fylligare smak.

1 kommentar:

Stefan - Beer Drivel sa...

Det var en göttig gryta, men ingeting mot pastan du gjorde igår. Det var riktig kärlek på tallrick det :D