söndag 27 september 2015

Recept: Twin Peaks körsbärspaj

Min absoluta favoritserie är Twin Peaks, som jag inte vet hur många gånger jag sett. Men varje gång jag tittar på den så blir jag alltid så sugen på körsbärspaj, som agent Cooper ofta äter på RR Diner i serien. Förra helgen slog jag äntligen till och bakade en paj. Det fanns inga färska körsbär i affären så det fick istället bli frysta, men det funkade lika bra. 


Mördeg

  • 150 g kallt smör
  • 4 dl vetemjöl
  • 1/2 dl florsocker
  • 1 ägg
  • 1/2 msk vatten

Fyllning
·         1 ½ liter frysta körsbär 
·         1 dl strösocker
·         1 färsk vaniljstång
·         1 skvätt citronsaft
·         2 msk potatismjöl

Pensling
·         1 ägg
·         1 msk mjölk
·         1 msk strösocker


Nyp samman smöret med vetemjöl och florsockret.
Tillsätt ägget och vattnet och arbeta samman degen. Knåda inte.
Rulla ihop degen till en boll och täck den med plastfolie.
Låt degen vila i kylen i ca 30 minuter. 

Sätt ugnen på 175 grader. 
Kärna ur körsbären och lägg dem i en kastrull tillsammans med strösockret, citronsaften och fröna från den urskrapade vaniljstången. Låt körsbären koka upp. 
Vispa ner potatismjölet i körsbären och vispa tills blandningen tjocknat. 
Dela degen i två bitar, den ena lite större än den andra. 
Kavla ut den större biten till en cirkel som du rullar upp på kavlen och placerar i en pajform. Tryck fast den i formen. 
Fyll pajskalet med körsbärsblandningen. 
Kalva ut den andra degbiten till en cirkel som du placerar som ett lock över pajen. Nyp fast den i kanterna. Skär bort den överflödiga degen runtom pajen. 
Blanda samman ägg och mjölk och pensla pajen. 
Strö över sockret. 
Skär små glipor i pajen och ställ sedan in den i ugnen. Grädda pajen i ca 35 minuter eller tills den fått fin färg. 
Servera pajen med vaniljglass. 


Jag hade svårt att få upp degen på kaveln och fick istället lappa ihop locket. Så det var inte den vackraste pajen men smaken var det inget fel på!

Agent Cooper dricker alltid svart kaffe till sin paj, men då varken jag eller S dricker kaffe så köpte jag varsin Cola med körsbärssmak istället. Smakade gott till!
Smaklig spis!

Inga kommentarer: