söndag 22 augusti 2010

Recept: Chokladcheesecake





Jag har jagat efter recept på en cheesecake med choklad nästan hela sommaren och till sist hittade jag ett i en veckotidning av en slump. En regnig eftermiddag häromdagen när jag vart sugen på att baka något, visste jag precis vad!

Botten:
175 g chokladcookies
2 msk strösocker
50 g smör

Fyllning:
450 g färskost
2 dl strösocker
2 msk mjölk
1 tsk vaniljsocker
100 g mörk choklad
3 ägg

Glasyr:
175 g mörk choklad
225 färskost
1 msk mjölk
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
7½ dl florsocker

Garnering:
250 g jordgubbar


Sätt ugnen på 175 grader.
Krossa kakorna till bottnen, gärna i en matberedare, och blanda med smält smör och socker. Tryck ut blandningen i en form med löstagbar kant ca 24 cm i diameter. Grädda i 10 minuter.
Vispa ihop färskost, socker, mjölk och vaniljsocker. Smält chokladen i ett vattenbad och rör ned i smeten. Vispa i äggen ett i taget och vispa ordentligt.
Häll smeten i formen och grädda 40 minuter. Stäng av ugnen och låt kakan stå kvar i ugnen i 1 timme. Låt kallna i kylen.
Smält chokladen till glasyren över ett vattenbad. Vispa ihop färskost, mjölk, vaniljsocker och salt. Vispa i florsockret lite i taget och rör sedan ner chokladen.
Bred glasyren över kakan och låt den sen stå kallt till servering. Garnera med jordgubbar.

Jag hade dock hallon istället för jordgubbar till kakan och serverade den med vispad grädde då jag tyckte att den var alldeles för mäktig utan något som bröt av. Men god, det var den!

Inga kommentarer: