söndag 29 november 2009

Första advent och Kattens dag

Idag är det första advent och imorse vid frukosten tände vi det första ljuset i advenstljusstaken. På eftermiddagen bakade sambon ljuvligt goda saffransbullar. Här står degen och jäser:



Saffransbullarna påminner väldigt mycket om lussekatter, men istället för katter bakas de ut som bullar och de är fyllda av bl a mandelmassa och glöggmarinerade russin.
Men det är inte bara första advent idag, utan även kattens dag. Denna dag är till för att uppmärksamma katten och för att höja dess status, som tyvärr inte är så hög. Många katter går ett grymt öde till mötes pga att många anser inte att katten är värd lika mycket som andra djur och jag blir så fruktansvärt arg och ledsen när jag hör om katter som far illa (andra djur med såklart). Mina egna katter är verkligen mina ögonstenar och jag önskade att alla katter kunde ha det lika bra som dem. Just idag har jag gosat med dem lite extra...


Ha en fortsatt fin första advent och ta väl hand om era katter!

Inga kommentarer: