lördag 7 februari 2009

Recept: Falsk toscakaka


För ett tag sen fick jag ett recept på Falsk Toscakaka av en arbetskamrat. När jag sen idag blev sugen på att baka något gott, så visste jag precis vad jag skulle baka...

4 ägg
6 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
8 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
175 g smör

Toscasmet:
75 g smör
2 dl strösocker
1½ dl grädde
1 dl ljus sirap
200 g riven kokos

Vispa ägg och socker poröst. Blanda i alla övriga ingredienser, det smälta smöret sist. Häll smeten på bakplåtspapper i en långpanna. Grädda i 12-15 min mitt i ugnen, 200 grader.
Blanda samman ingredinserna till toscasmeten i en kastrull. Koka upp under omrörning.
Ta ut kakan. Bred toscasmeten över kakan och grädda sedan i ytterligare 10 min. Låt kakan svalna innan du skär den i rutor.
Det blir bäst om man väntar lite inan man lägger på toscasmeten på den varma kakan, då blir det lättare att få ett jämnt lager.
Kakan blev precis lika god som min jobbarkompis sa! Ett knäckigt kokostäcke ovanpå en smarrig chokladbotten, mmmmmmmmmm!

Inga kommentarer: