tisdag 20 januari 2009

Recept: Chokladmuffins

Sist jag var på Rusta så hade de fått in en hel del fina vårnyheter, bl a söta bullformar med rosmönster på och dessa hamnade i min korg.

Närbild på det fina rosmönstret.

Det är ju synd att så fina formar ska få ligga och samla damm, så igår slängde jag ihop en sats chokladmuffins efter jobbet. Ett enkelt sätt att lysa upp en annars så grå och tråkig måndag i januari.




9 stora el 18 normalstora

50 g smör
3 ägg
2 dl strösocker
1 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
100 g hackad choklad

Florsocker

Sätt ugnen på 225 grader. Sätt ut pappersformarna på en plåt.
Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt mjölk och smör.
Blanda mjöl och bakpulver och rör ned blandningen i smeten.
Tillsätt chokladen. Klicka ut smeten i formarna.
Grädda mitt i ugen i ca 20 min för stora och ca 12 min för normalstora.
Låt muffinsen svala och garnera med lite florsocker strax innan servering.

Vi hade endast choklad med smarties i hemma, men det funkade bra. Muffinsen blev riktigt mumsiga! De var så goda att vi inte ens hann lägga på nåt florsocker på dem...

1 kommentar:

howtochangeipaddress sa...

Låter inte som ett dumt recept det. Får jag pröva på nån dag här. Kram!
Blogg bakning recept bakrecept cream cheese cake cupcakes choklad bröd