onsdag 7 januari 2009

Recept: Falukorvslåda

Nu är det slut på julledigheterna för den här gången och vardagen är i gång igen. Jag tycker det är jättekul att laga mat och prova nya recept, men på vardagarna ska det gå snabbt och enkelt att laga middag och helst ska det smaka gott också. Detta gör att jag alltid är på jakt efter nya vardagsrecept som är just snabblagade och goda. På ICAs hemsida kan man hitta många såna recept med inte allför många eller krångliga ingredienser och där hittade jag denna falukorvslåda som vi provade ikväll.




800 g falukorv
1 liten purjolök
1 stor gul lök
½ dl svensk senap
½ dl dijonsenap
1 dl matyoghurt
1 dl ketchup
2 dl vispgrädde
1 knippe hackad persilja
1 dl tärnad saltgurka
200 g riven lagrad grevéost
salt
peppar


Sätt ugnen på 200°C. Skär ett snitt på längden igenom halva korven. Lägg den i en ugnssäker form.
Skölj purjolöken och skala löken. Hacka lökarna. Fyll korven med löken.
Blanda senap, dijonsenap, grädde, yoghurt, ketchup, persilja och saltgurka i en bunke. Smaka av med salt och peppar. Häll blandningen över korven.
Strö över osten.
Sätt in formen mitt i ugn ca 20 minuter tills rätten är gyllenbrun. Servera rätten med potatispuré eller kokt ris.
Recept från www.ica.se


Både jag och sambon tyckte den var en bra vardagsrätt som vi gärna gör fler gånger.Vi serverade dock rätten till pasta, det smakade bra det med.

Tack för titten!

Inga kommentarer: