söndag 25 juli 2010

Recept: Citron- & limepaj


I flera veckor har jag varit sugen på citronpaj, men det har inte blivit av att jag bakat någon. Idag är jag ledig, det är regnigt och grått ute, så vad passade då bättre än att jag bakade en paj. På nätet hittade jag detta recept på citron- och limepaj, som lät väldigt läskande och god.
Pajskal:
3 dl vetemjöl
2 msk strösocker
125 g smör
1 äggula eller 2-3 msk vatten

Fyllning:
3 ägg
2 dl strösocker
2 msk vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 dl vispgrädde
1 lime
1 citron

Garnering:
1 lime
florsocker

Pajskal: Låt smöret bli rumsvarmt. Rör ihop smör, socker och mjöl till en grynig massa, gärna med elvisp. Tillsätt äggulan eller vattnet och arbeta samman till en deg.
Tryck ut degen i en pajform ca 24 cm i diameter. Ställ i kylen ca 30 min.

Fyllning: Vispa ägg och socker pösigt. Rör ned vetemjöl, vaniljsocker och grädde (skall ej vispas innan). Riv skalet på lime och citron, samt pressa ur saften ur dessa. Tillsätt skal och saft i smeten och rör till en jämn smet. Häll smeten i pajskalet. Grädda pajen i nedre delen av ugnen i 200 grader i ca 30 min.

Låt pajen svalna. Sikta över florsocker och garnera med skivor av lime. Servera med vispad grädde eller vaniljglass.
Receptet hittade jag på www.recepten.se

Inga kommentarer: