tisdag 21 juli 2015

En tur på Göta Kanal

När S fyllde år fick han en dagstur på Göta Kanal av min mamma med sambo. Och igår var det dags. Vi for iväg ganska tidigt på morgonen och styrde kosan mot Bergs slussar där vi skulle kliva på båten. Sedan åkte vi på en trevlig tur längs kanalen ända fram till Borensberg. På turen bjöds vi på frukostfika bestående av varsin baguette och dricka sedan även en god lunch. Väl framme i Borensberg steg vi av en stund och strosade lite längs med kanalen. Sedan var det dags att kliva på båten igen och åka tillbaka till Berg igen. På hemvägen fikade vi lite medan vi njöt av utsikten. Lite bilder från dagen:

Framme vid Bergs slussar.

S vid en av slussarna.

På kanalen mötte vi Juno, som sägs vara världens äldsta passagerarfartyg.

Vackert på kanalen!
Dagens lunch bestod av fläskfilé Provencale, kokt potatis, sallad och sötsur sås (S fick pepparsås, jag bad om lakotosfri sås). Gott!
S lunch med pepparsås.

Inne på båten.
Göta Hotell åkte vi förbi. Säkert en upplevelse att bo där med kanalen som utsikt!

Avstigning i Borensberg. På bilden ser ni vår båt, Wasa Lejon.

Jag i Borensberg med Wasa Lejon i bakgrunden.
S vid sista slussen framme i Berg igen.

Dagens shopping blev en söt betongkatt som satt och väntade på mig i en liten butik i Borensberg. Sedan köpte jag även en kylskåpsmagnet med Wasa Lejon på.
En tur på Göta Kanal kan vi verkligen rekommendera, det blev en mycket trevlig dagstur med många vackra vyer!  
Tack E och B för den fina resan! 

Inga kommentarer: