fredag 23 december 2011

Välkomna till Tomtebyn!

Såhär dan före dopparedagen kan det ju passa med ett besök i Tomtebyn! Förrförra helgen var det nämligen dags att bygga pepparkakshus. Tidigare år har jag alltid byggt ihop en färdig byggsats, men i år ville jag testa att bygga något eget...Det blev en liten tomteby...

Jag började med att rita mallarna på ett papper...

...som jag sedan klippte ut...

Mallarna la jag sedan på den utkavlade pepparkaksdegen och skar ut husdelarna.

Här ligger delarna på "tork".


Dekorationen hittade jag hemma i köksskåpen.


Ingen brukar vilja äta upp pepparkakshusen efter jul då de brukar bli ganska dammiga och sunkiga, så jag brukar numera limma ihop dem med Karlssons klister.

Välkomna till Tomtebyn!

Lite snett och vingligt, men det ska ju synas att det är hemmagjort...

Som vanligt fick de små tomtarna vi gjort för några år sedan flytta in i byn.


Ett kraftigt snötäcke har lagt sig över byn...


Kyrkan är i visst renoveringsbehov...Den glada grisen satt en dag på vår spisfläkt tillsammans med en tomtekompis, som båda fått flytta in i byn...

Nissar i full fart inför julen...

Tack för titten!

Inga kommentarer: