tisdag 24 maj 2011

Recept: Grekisk skinkpaj




Häromkvällen gjorde jag paj till middag, då vi hade en Kesella i kylen som var på väg att gå ut. I pajen la jag lite av varje som vi hade hemma, bl a det sista av julskinkan som vi fyndade efter jul.



Pajdeg:
2½ dl vetemjöl
75 g smör
3/4 dl kesella lätt

Fyllning:

en bit rimmad julskinka

en näve champinjoner
1 rödlök
150 g fetaost
ca 10 svarta oliver utan kärnor
2 tomater

Äggstanning:
3 ägg
3 dl mjölk
salt
peppar
örtkryddor

riven ost



Hacka ihop smör och mjöl, blanda i kesella och arbeta snabbt ihop till en smidig deg. Tryck ut degen i en pajform. Låt pajdegen vila i kylen i ca 30 minuter.
Skölj och skiva champinjonerna. Strimla skinkan och stek den i stekpanna tillsammans med champinjonerna.

Skölj och klyfta tomaterna. Skala och strimla rödlöken. Skiva upp fetaosten i mindre kuber.
Sätt ugnen på 200 grader. Nagga pajdegen med en gaffel och förgrädda i 10 minuter.
Lägg sedan i fyllningen i pajskalet.
Vispa samman ägg och mjölk, krydda efter egen smak. Häll över äggstanningen över fyllningen. Strö över lite riven ost.
Grädda pajen i ugnen ca 25 minuter, eller tills äggstanningen stelnat och pajen fått fin färg.
Servera pajen med en god sallad.


Det blev en lite grekisk paj kan man säga, jättegod blev den i vilket fall. Jag gjorde faktiskt två pajer när jag ändå höll på, den ena åt vi till middag och den andra frös jag in. Bra att ha i frysen och ta fram nån gång när man inte känner för att laga mat eller inte hinner. Ett litet tips kanske!


Tack för titten!

Inga kommentarer: