onsdag 6 augusti 2014

Recept: Inlagda rödbetor

För ett tag sedan fick vi några hemodlade rödbetor av min pappa som han odlat i sitt land. Jag har aldrig köpt eller fått färska rödbetor förut, men bestämde mig för att prova att lägga in några av dem. Det blir gott att ha till höstens och vinterns grytor!

Här kommer receptet jag använde mig av:

2 kg rödbetor
2 tsk salt
3 dl ättiksprit
7 dl vatten
3.5 dl socker
1 tsk hel vitpeppar

Skär av blasten och skölj betorna.
Lägg betorna i en kastrull och täck dem med vatten. Salta.
Koka små betor i ca 20 minuter och stora i ca 30 minuter. Känn efter med en provsticka o de känns mjuka. Ta upp de betorna allt eftersom de blir klara.
Skölj de kokta betorna i kallt vatten och skala dem. Tänk på att de färgar av sig, så var rädd om kläder, textil och köksbänkar som kan ta åt sig av färgen.
Skär betorna i skivor och lägg dem i glasburkar.
Blanda ättika, vatten, socker och vitpeppar i en kastrull och koka upp.
Häll dem varma lagen över betorna.
Sätt på locket på burken och låt svalna.
Vänta minst ett dygn innan du äter de inlagda betorna.
Rödbetorna står sig ca 1 år om de förvaras mörkt och svalt.


Mina inlagda rödbetor. Med på bilden är färsk persilja som jag fått av mina föräldrar.
Smaklig spis!

1 kommentar:

Unknown sa...

Kära Karin. My name is Patricia Blomstrom And I'm writing you from Argentina. I used to eat always this recept and had forgotten haow to cook it. My only problem us that even though I do understand a bit of writen swedish, I'm having trouble with the measures of the recipe. Is there any possibility that you could tell me in english? i would be really grateful and wouldn't know how to repay you.
Hopping to hear from you.
Patty