tisdag 10 juli 2012

Recept: Laxpaj

På mitt 30-årskalas bjöd jag på en somrig laxpaj som passade utmärkt på buffébordet. Passar även att äta till enbart en grönsallad kan jag tänka mig. Här kommer receptet. 

 Pajskal:
150 g smör
3 dl vetemjöl
1msk kallt vatten
1 krm flingsalt

Fyllning:
1 liten purjolök
2 msk smör
2 dl grädde
4 ägg
en liten bunt finhackad dill
1 msk citronsaft
200 g kallrökt lax

50 g lagrad ost, tex prästost

Arbeta snabbt ihop smör, mjöl, vatten och salt till en smidig deg. Låt vila i kylen ca 30 min. 
Tumma ut degen i en pajform, ca 24 cm i diameter.
Skölj och finhacka purjolöken. 
Strimla laxen.
Vispa samman grädde, ägg, dill och citronsaft. 
Fyll pajskalet med lax och purjolök. 
Häll över äggstanningen. 
Riv osten och strö över pajen. 
Grädda i 200 grader i ca 25 minuter, eller tills pajen känns fast och fått fin färg. 

Buffétips: Degen kan göras några dagar i förväg och frysas. Hela pajen kan lagas klart i förväg och sedan värmas på när den är dags att äta på 150 grader i ca 15 minuter.





Smaklig spis!

Inga kommentarer: