fredag 4 februari 2011

Recept: Asiastisk lövbiffsgryta

Att fotografera en gryta så att den ser aptitlig ut på bild är svårt tycker jag, men jag kan lova att grytan var mycket godare än vad den ser ut!
För ett tag sedan hittade jag en påse lövbiff i frysen och efter lite funderande beslöt jag mig för att göra en god gryta. Hittade ett recept på internet som lät gott, som jag sedan ändrade om lite utefter vad jag hade hemma. Resultatet blev en jättegod gryta med lite asiatiska smaker och ganska mycket sting i, men det är ju bara att krydda efter egen smak hur stark man vill ha den.

400 g lövbiff
curry
salt
svartpeppar
1 msk soya
1 tsk sambal oelek
3-4 vitlöksklyftor
4 dl matlagningsgrädde
½ buljongtärning
1 dl vatten
400 g champinjoner
1 röd paprika
1 burk minimajs

Skär köttet i tunna strimlor. Bryn det i lite olja i en stekpanna. Krydda med curry, salt och peppar. Lägg i paprika och champinjoner, pressa i vitlöken och låt det bryna med några minuter. Lägg över köttet, paprikan och champinjonerna i en gryta och tillsätt soya, sambal oelek, grädde, buljongtärning och vatten och låt det puttra ca 10 minuter. Lägg över minimajsen och låt allt bli varmt.
Servera med kokt ris och en sallad.
Smaklig spis!

Inga kommentarer: