onsdag 9 september 2009

Lingon och kantareller

I helgen var vi hemma hos familjen och hälsade på, lika trevligt som vanligt. Mamma och jag hade en trevlig dag på stan i Örebro på lördagen och på söndagen blev det en lingonplockarrunda med pappa. I år verkar det inte vara glest på lingon, för vi behövde knappt kliva ur bilen innan vi fyllt två stora hinkar som jag fick med mig hem:



Av lingonen gjorde jag mest sylt, det blev många burkar så nu har vi lingonsylt ett bra tag framöver! Jag frös även in några påsar med lingon så kan man ta fram senare och baka något gott eller koka mer sylt. Den stora påsen med lingon till vänster har jag gjort lingondricka på, det blev jättegott!

Min fina pappa hade även varit ute innan jag kom och plockat en stor korg med kantareller som jag fick med mig hem. Vi fick även en påse kantareller av min snälla svärmor, så nu har vi frysen full av kantareller som blir mums att ta fram sen och göra nåt gott av! Vi var ju tvungna att provsmaka svampen också, smörstekta kantareller på smörgås, finns det nåt godare!



Av snälla svärföräldrarna fick vi även med oss en stor påse plommon, som jag provade att göra marmelad av.
Tack alla därhemma för en trevlig helg och för allt gott vi fick med oss hem!

Inga kommentarer: