måndag 14 november 2011

Recept: Kött och rotfruktsgryta

Grytor smakar extra bra när det är mörkt och ruggigt ute, så förra helgen fick det bli en mustig kött- och rotfruktsgryta till middag. Jag har bara gjort köttgryta en gång tidigare i mitt liv och den blev inte bra kan man säga, så jag har dragit mig lite för att testa igen. Men nu tog jag tjuren vid hornen och bad min kära mor om hjälp hur man skulle göra och grytan visade sig bli kanongod! Rotfrukterna vet jag inte riktigt hur mycket jag hade i, man får ta efter egen smak.

500 g nötkött
vatten
salt
5 kryddpepparkorn
3 lagerblad
2 köttbuljongtärningar
1 gul lök
morötter
palsternacka
kålrot
rotselleri
2 dl matlagningsgrädde
2 msk köttfond

Skär köttet i mindre grytbitar och bryn det i lite smör i en stekpanna. Häll över köttet och stekspadet i en stor gryta. Häll över vatten så att det täcker köttet. Skala och klyfta en gul lök och lägg den i grytan. Lägg i kryddpepparkornen, lagerblad samt buljongtärningarna. Låt köttet koka ca 1-1½ timme.
Skala och skiva upp rotfrukterna i tärningar. Låt dem koka med i grytan när det är ca 20 minuter kvar och låt dem koka tills de är mjuka.
Häll i grädden och smaka av grytan med salt och köttfond.
Servera grytan med kokt potatis och en sallad, samt gärna lite vinbärsgelé.

Vinbärsgelén vi köpte på Vinön på semestern smakade mycket bra till grytan!

Smaklig spis!

Inga kommentarer: